• ÜYE AİDATI ÖDEME İŞLEMİ
  • E-BELGE İŞLEMİ
  • ONLİNE KAPASİTE RAPORU
TOBB Akreditasyon Dil Seçiniz

Lütfen Site Dili Seçiniz

Türkçe English
Mardin Ticaret ve Sanayi Odası
  • ANASAYFA
  • KURUMSAL
    Başkan
    Yönetim Kurulu
    Meclis Üyeleri
    Meslek Komitesi
    Tarihçe
    Geçmiş Dönem Yönetim Kurulu Başkanlarımız
    Organizasyon Şeması
    Misyon, Vizyon ve Değerlerimiz
    Politikalarımız
    KVKK
    Kurumsal Kimlik
    Kadın Girişimciler
    Genç Girişimciler
    Belgelerimiz
    Üye Bilgi Güncelleme İşlemi
  • HİZMETLERİMİZ
    Ticaret Sicili İşlemleri
    İş Makineleri Tescil Belgesi
    K Belgeleri
    TIR Karnesi
    Sigorta Acente ve Eksperleri
    Sayısal Takograf
    Yerli Malı Belgesi
    Kapasite Raporu
    İmalat Yeterlilik Belgesi
    Fiili Tüketim Belgesi
    Tümünü Gör
  • FAALİYETLER
    Stratejik Plan
    e-Bülten
    Faaliyet Raporları
    Yürütülen Projeler
    Tamamlanan Projeler
    Ekonomik Veriler
    İş Planı
    Hibe ve Destekler
    El Kitapçıkları
    Hedeflerimiz
  • BASIN
    • GENEL
    • YEREL
    • EKONOMİ
    • BASINDA BİZ

    GENEL Tümünü Gör

    MARDİN İl Koordinasyon Kurulu 2024 Yılı 4. ve Son Dönem Toplantısı Gerçekleştirildi

    23 Ekim 2024, 12:16

    Ur-Ge Projemiz ile Mardinli ihracatçıların Irak’a olan bağımlılığı azaltılacak

    20 Mayıs 2025, 11:54

    “Hububat çiftçilerinin yenilenebilir enerji yatırımları teşvik edilmeli”

    26 Haziran 2025, 13:35

    Yeni Başkanımız Hatip Çelik Mazbatasını Alarak Göreve Başladı

    27 Ekim 2022, 15:16

    Heyetimizden Vali Mahmut Demirtaş’a ziyaret

    31 Ekim 2022, 15:14

    Rektör ÖZCOŞAR’dan Tebrik Ziyareti

    03 Kasım 2022, 17:00

    Derik Kaymakamından Tebrik Ziyareti

    03 Kasım 2022, 18:30

    Yeni Dönem İlk Meclis Toplantısı Yapıldı

    03 Kasım 2022, 16:00

    Mardin Bulguru Festivali Başladı

    04 Kasım 2022, 11:00

    Mardin TSO’yla Sektör-Devlet İş Birliği Güçleniyor

    22 Kasım 2022, 14:46

    Bakan Yardımcısı Kaymakçı, Mardin TSO’da sorunları dinledi

    22 Kasım 2022, 16:00

    Üyelerimize %20 İndirim Protokolü

    24 Kasım 2022, 12:00

    YEREL Tümünü Gör

    Mardin Havalimanı’nın uluslararası hudut kapısı olması sanayi ve turizm hayatına ivme kazandıracak

    30 Mayıs 2025, 10:33

    EKONOMİ Tümünü Gör

    BASINDA BİZ Tümünü Gör

    Basına'a Yansıyan Haberlerimiz

    22 Şubat 2023, 13:43

  • BİLGİ BANKASI
    • Fotoğraf Galerisi
    • Video Galerisi
    • Dergi ve Broşürler
    • Raporlar
    • Yeşil Dönüşüm Raporları
    • İstatistikler
    • TOBB / TEPAV Verileri
    • TOBB Ekonomi Verileri
    • Akademik Danışmanlık Verileri
  • DIŞ TİCARET
    • TOBB Dış Ticaret
    • Dış Ticaret Destekleri
    • TİM Ekonomi Verileri
    • Ülke Raporları
    • Vize İşlemleri
    • Dış Ticaret Veritabanı
    • TOBB Fuar Duyuruları
    • İhracatçılar Listesi
    • TOBB2B
    • İhracat
    • İthalat
    • Ülkeler ve Pazar Bilgileri
  • KENT REHBERİ
    • Mardin'in Tarihçesi
    • Mardin'in Coğrafyası
    • Mardin'de Gezilecek Yerler
    • Mardin'de Nerede Kalabilirim?
    • Mardin Fotoğrafları
    • Başarı Hikâyeleri
  • İLETİŞİM
Mardin Ticaret ve Sanayi Odası
    ÜYE AİDATI ÖDEME İŞLEMİ E-BELGE İŞLEMİ ONLİNE KAPASİTE RAPORU
Logo
  • ANASAYFA
  • KURUMSAL
    • Başkan
    • Yönetim Kurulu
    • Meclis Üyeleri
    • Meslek Komitesi
    • Tarihçe
    • Geçmiş Dönem Yönetim Kurulu Başkanlarımız
    • Organizasyon Şeması
    • Misyon, Vizyon ve Değerlerimiz
    • Politikalarımız
    • KVKK
    • Kurumsal Kimlik
    • Kadın Girişimciler
    • Genç Girişimciler
    • Belgelerimiz
    • Üye Bilgi Güncelleme İşlemi
  • HİZMETLERİMİZ
    • Ticaret Sicili İşlemleri
    • İş Makineleri Tescil Belgesi
    • K Belgeleri
    • TIR Karnesi
    • Sigorta Acente ve Eksperleri
    • Sayısal Takograf
    • Yerli Malı Belgesi
    • Kapasite Raporu
    • İmalat Yeterlilik Belgesi
    • Fiili Tüketim Belgesi
  • FAALİYETLER
    • Stratejik Plan
    • e-Bülten
    • Faaliyet Raporları
    • Yürütülen Projeler
    • Tamamlanan Projeler
    • Ekonomik Veriler
    • İş Planı
    • Hibe ve Destekler
    • El Kitapçıkları
    • Hedeflerimiz
  • BASIN
  • BİLGİ BANKASI
    • Fotoğraf Galerisi
    • Video Galerisi
    • Dergi ve Broşürler
    • Raporlar
    • Yeşil Dönüşüm Raporları
    • İstatistikler
    • TOBB / TEPAV Verileri
    • TOBB Ekonomi Verileri
    • Akademik Danışmanlık Verileri
  • DIŞ TİCARET
    • TOBB Dış Ticaret
    • Dış Ticaret Destekleri
    • TİM Ekonomi Verileri
    • Ülke Raporları
    • Vize İşlemleri
    • Dış Ticaret Veritabanı
    • TOBB Fuar Duyuruları
    • İhracatçılar Listesi
    • TOBB2B
    • İhracat
    • İthalat
    • Ülkeler ve Pazar Bilgileri
  • KENT REHBERİ
    • Mardin'in Tarihçesi
    • Mardin'in Coğrafyası
    • Mardin'de Gezilecek Yerler
    • Mardin'de Nerede Kalabilirim?
    • Mardin Fotoğrafları
    • Başarı Hikâyeleri
  • İLETİŞİM
Dil Seçiniz
Döngüsel Araç Tasarımı Kuralları ve Ömrünü Tamamlamış Araçların (ÖTA) Yönetimine İlişkin Tüzük Taslağı Hakk.
  1. Döngüsel Araç Tasarımı Kuralları ve Ömrünü Tamamlamış Araçların (ÖTA) Yönetimine İlişkin Tüzük Taslağı Hakk.
Geri

Döngüsel Araç Tasarımı Kuralları ve Ömrünü Tamamlamış Araçların (ÖTA) Yönetimine İlişkin Tüzük Taslağı Hakk. 03 Temmuz 2025, 16:48

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nden gelen E-34221550-010.03-7449 sayılı ve 03.07.2025 tarihli yazıda Ticaret Bakanlığının ilgili yazısına ithafen Avrupa Komisyonu tarafından 13 Temmuz 2023 tarihinde yayımlanan ve otomotiv sektöründe döngüselliğin artırılmasına yönelik araç tasarımı, üretimi ile ömrünü tamamlamış araçların (ÖTA) yönetimini kapsayan Tüzük Taslağına ilişkin Avrupa Birliği Konseyi müzakere pozisyonunun 17 Haziran 2025 tarihi itibarıyla kabul edildiği bildirildi.

Avrupa Komisyonu tarafından 13 Temmuz 2023 tarihinde sunulan otomotiv sektöründe döngüselliği arttırmak için araçların tasarımı, üretimi ve ömrünü tamamlamış araçların (ÖTA) yönetimini kapsayan Tüzük taslağı yayımlanmıştır.

Söz konusu taslak ile Motorlu Araçlar ve Römorkları ile bunların Aksam, Sistem ve Ayrı Teknik Ünitelerinin Tip Onayı ve Piyasa Gözetimi ve Denetimi Hakkında 2018/858/EU sayılı Yönetmelik ile Piyasa Gözetimi ve Denetimine ilişkin 2019/1020/EU sayılı Yönetmelik tadil edilmekte; ayrıca, ömrünü tamamlamış araçlara ilişkin (end-of-life vehicles-ELV) 2000/53/EC sayılı Direktif ve 2005/64/EC sayılı Yeniden Kullanılabilirlik, Dönüştürülebilirlik ve Geri Kazanılabilirlik ile ilgili Tip Onayı Direktifi yürürlükten kaldırılmaktadır.

Bu kez, söz konusu Taslağa ilişkin AB Konseyi müzakere pozisyonu, 17 Haziran 2025 tarihinde kabul edilmiştir.

Konseyin müzakere pozisyonuna göre:

  • Ağır hizmet araçları, iki veya üç tekerlekli motosikletler ve dört tekerlekli hafif araçların da kapsama dahil edilmesi (Tüzük yürürlüğe girdikten 5 yıl sonra), arabalar ve hafif ticari araçlarda olduğu gibi, bu araçların parçalarının da sökülebilirliğine imkan verecek şekilde tasarlanması, üreticilerin döngüsellik stratejisi oluşturması ve çeşitli parçaları etiketlemesi,
  • Belirli bazı özel amaçlı araçların da (yolcu veya yük taşımak dışında belirli işlevler için tasarlanmış motorlu araçlar, örn: mobil vinç, itfaiye aracı, ambulans) döngüselliği ve işleme faydalarını daha da artırmak amacıyla düzenleme kapsamına dahil edilmesi,
  • Her kullanılmış araç mülkiyeti değişikliğinde, satıcının aracın bir kullanım ömrünü tamamlamış araç (ÖTA) olmadığını kanıtlayan belgeleri sunmasının gerekmesi, bireyler arasındaki satışlar için bu gerekliliğin geçerli olmaması ancak çevrim içi gerçekleştirilen satışlar için geçerli olması, (Yüksek riskli durumlar olarak kabul edildiği için)
  • Kullanım ömrünü tamamlamış araç (ÖTA) tanımının netleştirilmesi, bir aracın ÖTA olup olmadığını belirlemek için değerlendirilecek bağlayıcı ve yönlendirici kriterleri içeren Ek I’in önemli ölçüde değiştirilmesi,
  • Özel kültürel öneme sahip araçlar ile yeniden yollarda kullanılmak üzere restore edilen eski otomobiller için muafiyetler getirilmesi,
  • Araçlardaki geri dönüştürülmüş plastik oranının kademeli olarak %25’e çıkarılması, (Tüzük yürürlüğe girdikten 6 yıl sonra %15, 8 yıl sonra %20, 10 yıl sonra %25)
  • Geri dönüştürülmüş plastik arzında bir yetersizlik veya fiyatlarda aşırı artış olması durumunda, Komisyonun bu hedeflerden geçici muafiyetler belirleme ve Komisyonun bir fizibilite çalışması gerçekleştirmesinin ardından plastik dışındaki farklı geri dönüştürülmüş malzemeler için de asgari oranlar belirleme yetkisine sahip olması (çelik, alüminyum ve kritik hammaddeler),
  • Hem AB içindeki hem de üçüncü ülkelerdeki geri dönüşüm tesislerinden elde edilen geri dönüştürülmüş plastik tanımında yer alan, tüketim sonrası atığın (post consumer waste), asgari geri dönüştürülmüş içerik hedeflerine sayılabilmesi için, bu tesislerin insan sağlığı, çevre ve iklim koruma açısından AB standartlarına eşdeğer koşulları sağladığını ve kapsamlı bir atık yönetim stratejisine sahip ülkelerden temin edildiğini doğrulayacak Birlik içinde geçerli veya uluslararası sertifikalı (ISO 19011:2018 veya ISO/IEC 17020:2012 gibi) üçüncü taraf denetimlerine tabi tutulması, (Üçüncü ülkelerde geri dönüştürülen malzemelere ilişkin eşdeğer koşullar ve denetimlerin, Tüzük yürürlüğe girdikten 48 ay sonra uygulanması önerilmektedir)
  • Üreticilere yönelik yükümlülükler kapsamında, araçlar için döngüsellik stratejisinin araç modeli bazında değil, araç kategorisi (otomobil, minibüs vb.) bazında belirlenmesi, ayrıca Dijital Döngüsellik Araç Pasaportu’nun, geri dönüştürülmüş içerik oranı, kurşun, cıva, kadmiyum gibi tehlikeli maddeler içeren parçalar, döngüsellik stratejisi ve yedek parça konumları gibi bilgileri içerecek şekilde AB mevzuatları kapsamında oluşturulan diğer benzer pasaportlarla daha uyumlu hale getirilmesi,
  • Genişletilmiş Üretici Sorumluluğu (GÜS) ücretinin hesaplanmasıyla ilgili olarak, bu ücretin toplama noktasından işleme tesisine kadar nakliye masraflarını kapsaması ve üreticisi tespit edilemeyen (veya artık var olmayan) araçlara ilişkin maliyetlerin, üreticilerin pazar payları oranında üstlenmek zorunda olması,
  • Ağır hizmet araçları ve motosikletler için genişletilmiş üretici sorumluluğunun (GÜS), Komisyon önerisinden farklı olarak yalnızca toplama ve kirleticilerden arındırma (depollution) aşamalarını değil, yolcu arabaları ve hafif ticari araçlarda olduğu gibi tüm işleme zincirinin maliyetlerini de kapsaması,
  • Kullanım ömrünü tamamlamış araçların (ÖTA), yetkili bir işleme tesisine (Authorised Treatment Facility- ATF) veya bir toplama noktasına teslim edilmesi ve çevreye zarar vermeyecek şekilde nasıl işleme tabi tutulmasının belirlenmesi, (Depolama, zararlı sıvıların ve parçaların çıkarılması dahil olmak üzere kirletici unsurların bertarafı (depollution) ve bunların belirli bir zaman diliminde tamamlanması zorunluluğu, aracın parçalanması (shredding) işlemleri)
  • ÖTA’ların diğer atık türleriyle birlikte karışık bir şekilde parçalanmasının (mixed shredding) yasaklanması (Parçaların belirli kalite kriterlerini ve limit değerlerini karşılaması durumunda istisna uygulanabilecektir.)
  • Kayıp araç sayısınının azaltılması için, yalnızca AB'den trafikte kullanılabilir (roadworthy) araçların ihraç edildiğini doğrulamak için gümrük kontrollerinin tamamen otomatik hale getirilmesi ve mevcut risk yönetimi ilkelerine dayanmaya devam etmesi,
  • Üye devletlerin, AB Gümrük Tek Pencere Ortamı aracılığıyla ulusal elektronik kayıtları ve gümrük sistemlerini birbirine bağlayan bir platform olan MOVE-HUB'a bağlanmak için Avrupa Araç ve Sürücü Belgesi Bilgi Sistemi (EUCARIS) dahil mevcut uygulamaları kullanmaya devam edebilmeleri, önerilmektedir.

Bundan sonraki aşamada, Avrupa Parlamentosu'nun tutumunu benimsemesinin ardından, Konsey ile Parlamento arasında müzakerelerin başlaması beklenmektedir.

DIĞER DUYURULAR

  • Döngüsel Araç Tasarımı Kuralları ve Ömrünü Tamamlamış Araçların (ÖTA) Yönetimine İlişkin Tüzük Taslağı Hakk.

    03 Temmuz 2025, 16:48
  • Avrupa Komisyonu Ürün Güvenliği Ödülleri Hakk.

    03 Temmuz 2025, 15:08
  • ESPR Kapsamında İmha Edilecek Ürünlere İlişkin Taslak Düzenleme Hakk.

    03 Temmuz 2025, 14:43
  • Binalardaki Yangın Yönetmeliği'nde Yapılan Değişiklik Hakk.

    03 Temmuz 2025, 14:33
  • İSG Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin İşveren veya İşveren Vekili Eğitimi Hakk.

    02 Temmuz 2025, 16:53
  • Yabancı Çoban/Sürü Yöneticileri İçin Çalışma İzni Başvurularının Alınması Hakk.

    02 Temmuz 2025, 16:51
  • Kırgızistan - Ala-Too Resort Açık Artırma Duyurusu Hakk.

    02 Temmuz 2025, 16:29
  • CES 2026 Fuarı Hakk.

    02 Temmuz 2025, 16:13
  • Fas Uygunluk Sertifikaları Yönetim Platformu 2. Duyurusu Hakk.

    01 Temmuz 2025, 16:38
  • 62. Şam Uluslararası Fuarı Hakk.

    01 Temmuz 2025, 15:30
Daha Fazla Göster
KURUMSAL
  • Başkan
  • Yönetim Kurulu
  • Meclis Üyeleri
  • Meslek Komitesi
  • Tarihçe
  • Eski Başkanlarımız
  • Organizasyon Şeması
  • Misyon, Vizyon ve Değerlerimiz
  • Politikalarımız
  • Kurumsal Kimlik
  • Bize Ulaşın
HİZMETLER
  • Ticaret Sicili İşlemleri
  • İş Makineleri Tescil Belgesi
  • K2 ve K2* Belgeri
  • TIR Karnesi
  • Sigorta Acente ve Eksperleri
  • Yerli Malı Belgesi
  • Sayısal Takograf
  • Kapasite Raporu
  • İmalat Yeterlilik Belgesi
  • Fiili Tüketim Belgesi
FAALİYETLER
  • Stratejik Plan
  • e-Bülten
  • Faaliyet Raporları
  • Yürütülen Projeler
  • Tamamlanan Projeler
  • Ekonomik Veriler
  • İş Planı
HIZLI ERİŞİM
  • 6698 KVKK Yükümlülüklerimiz
  • Üye Aidatı Ödeme İşlemleri
  • E-Belge İşlemleri
  • Hibe ve Destekler
  • Güncel Haberler
  • Güncel Duyurular
  • Fuar ve Etkinlikler
  • Fotoğraf Galerisi
  • Video Galeri
Logo
Bize Ulaşın

0 (482) 212 10 33
0 (482) 212 18 33
0 (482) 212 16 33
0 (553) 186 48 47
0 (482) 213 03 14
info@mardintso.org.tr
mardintso@tobb.org.tr
Sosyal Medya Aydınlatma Metnini okumak için tıklayın!
Copyright © 2025 Tüm hakları Mardin Ticaret ve Sanayi Odası'na aittir. Kopyalanması, çoğaltılması ve dağıtılması halinde yasal haklarımız işletilecektir.
Yazdıktan sonra aramak için Enter'a, çıkmak için Esc'ye basın
arrow drop search cross